Tlf: 69 81 83 90, Osloveien 5, 1831 Askim

Hyundai's arv og historie

Grunnleggeren av Hyundai: Ju-Yung Chung

At en fjær kan bli til fem høns er kjent. I Korea ble en ku til langt mer. Den ambisiøse fattiggutten Ju-yung Chung tjuvlånte en ku fra faren sin og finansierte med den turen til hovedstaden Seoul for å studere regnskap, 17 år gammel. Det var i 1932. Da han døde, 86 år gammel i 2001, hadde hans visjonære entreprenørskap gått via salg av ris og drift av bilverksted til opprettelsen av konglomeratet Hyundai.

I dag pryder Hyundai-navnet flere av verdens ledende industriselskaper, med virksomhet innen blant annet skipsbygging, bilproduksjon, elektronikk, detaljhandel og finanstjenester.

En tøff oppvekst

Ju-yung vokste opp som den eldste av åtte søsken i en liten landsby i det som i dag er Nord-Korea. Oppveksten var preget av skole og hardt jordbruksarbeide. Som nittenåring rømte han for fjerde gang til Seoul og klarte etter hvert å sette opp sitt eget risutsalg. I 1940 hadde han lagt seg opp nok penger til å starte et bilverksted. Etter fem dagers drift brant verkstedet ned og han stod på bar bakke, men med sitt motto "rask reparasjon - rask leveranse", var han raskt i gang igjen og verkstedet hans ble en suksess med over 50 ansatte.

En tøff start

I 1945 ble Ju-yung tvunget av de japanske okkupasjonsstyrkene til å selge verkstedet for en svært lav pris (kun tre måneder før japanerne tapte krigen og forlot landet), men året etter klarte han sammen med venner å stable på bena et nytt verksted, denne gang med navnet Hyundai som betyr moderne. Takket være oppdrag for de amerikanske styrkene i landet fikk bedriften raskt over 100 ansatte og i 1947 hadde han opparbeidet nok ressurser til å starte en suksessfull entreprenørvirksomhet.

I 1950 brøt den koreanske borgerkrigen ut og Ju-yung stod atter en gang på bar bakke. Familien flyktet fra Seoul og snart var han i gang igjen, denne gang med sitt entreprenørselskap. I løpet av 50-årene bygget han opp Hyundai til å bli en stor aktør innen bla vei- og brobygging.

En tøff utfordrer

Ju-yung var helt klar på at Koreas fremvekst var avhengig av mobilitet og fleksibilitet og derfor etablerte han i 1966 Hyundai Motor Company. Etter hvert fikk han en avtale med Ford om å bygge en bilfabrikk som produserte Ford Cortina. I 1972 var samarbeidet med Ford over og i 1976 kom Koreas første egenproduserte bil, Hyundai Pony. Dermed var Hyundais bileventyr i gang og Hyundai Motor er i dag en like stor aktør på verdensmarkedet som Ford!

 Kua han "lånte" av faren ble aldri glemt, i 1998 fikk landsbyen den tilbake i tillegg til 1.000 stk i rente!

tilbake
skriv ut